? ??????????????????????????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to
your Blogger account and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new c BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

nfm RADIO

Wednesday, June 23, 2010

PERKATAAN DAN MAKSUD

1. KELIS : Disebut sebagai mengelis bermaksud mengalihkan diri dengan pantas untuk mengelakkan pukulan dan sebagainya. Disebut juga sebagai mengelit atau mengelik.

2. KELISAH : Sejenis tumbuhan yang buahnya boleh dimakan sebagai ulam. Disebut sebagai Kacang Kelisah dan turut dikenali sebagai kacang botor atau kacang belimbing.


3. KELITI : Penyangkut pengayuh atau dayung di sisi perahu. Disebut juga sebagai kediti.

4. KELOBAK : Dari bahasa sukuan minagkabau yang bermaksud terkoyak atau terkupas. Disebut juga sebagai kobak.

5. KELOBOT : Dari bahasa sukuan Jawa yang bermaksud kelonsong jagung atau helaian yang meliputi jagung. Biasanya digunakan untuk menggulung rokok.

6. KINCAK : Terkincak-kincak, terlompat-lompat sambil menggerakkan kaki dan tangan. Disebut juga sebagai kincat.

7. KINCAU : Disebut sebagai mengincau iaitu perbuatan mencampur dengan mengacau atau disebut juga sebagai mengaduk.

8. KINCUNG : Kecoh

9. KINJAT : Disebut sebagai terkinjat. Maksudnya tersentak, terlompat atau terperanjat.

10. KINYANG : Sejenis hablur yang dipakai sebagai batu permata dan sebagainya.

11. LAKA-LAKA : Sejenis tumbuhan yang disebut sebagai Laka-laka jantan atau nama lainnya pokok maras atau pokok pasak lingga jantan.

12. LAKAI : Dari bahasa sukuan suku kaum Brunai bermaksud sejenis suluh daripada dammar dan lain-lain. Disebut sebagai lakai-lakai atau sigi.

13. LAKAK : Dari bahasa sukuan Minangkabau yang bermaksud yang bermaksud sebagai memukul dengan benda keras. Disebut sebagai melakak. Contoh penggunaannya seperti dalam peribahasa ini : Melakak kucing di dapur yang membawa maksud menganiaya orang yang rapat dengan kita.

14. LAKAN : Dari istilah Belanda bermaksud sejenis kain halus daripada biri-biri. Disebut juga sebagai kain sakhlatatau laken.

15. LAKANG : Dari bahasa sukuan Minangkabau bermaksud lekang.

0 comments: